۱۳۸۸ بهمن ۱۶, جمعه

سازمانهای حقوق بشری خواستار فشار اروپا بر جمهوری اسلامی شدند


رادیو فردا : سه سازمان بزرگ روزنامهنگاران، کارگران، و حقوق بشر روز چهارشنبه در نشستی مشترک که در بروکسل، پایتخت بلژیک، برگزار شد از رهبران اروپا و جهان خواستند تا بار دیگر با اعمال فشارهای تازه بر جمهوری اسلامی، این حکومت را به احترام به حقوق بشر و آزادی بیان وادار سازند.

فدراسیون بینالمللی روزنامهنگاران، کنفدراسیون بینالمللی اتحادیههای کارگری و سازمان عفو بینالملل در این نشست مشترک که در محل پارلمان اروپا برگزار شد همچنین از دولت ایران خواستند به ارعاب مدافعان حقوق بشر پایان دهد.

این سازمانها همچنین از جمهوری اسلامی خواستار آزادی دهها روزنامهنگار، نویسنده، اعضای اتحادیههای کارگری و مخالفان حکومت شدهاند.

ایدان وایت، دبیرکل فدراسیون بینالمللی روزنامهنگاران، ضمن آن که خواستار آزادی ۴۷ روزنامهنگاری شد که هم اکنون در ایران محبوس هستند گفت: «دولتها باید با اعمال فشار از مقامات ایران بخواهند به حقوق روزنامهنگاران و مدافعان حقوق بشر احترام بگذارند.»

«کمیته حمایت از روزنامهنگاران» که مقر آن در نیویورک است روز چهارشنبه با صدور بیانیهای اعلام کرد که هماکنون ۴۷ روزنامهنگار در زندانهای ایران به سر میبرند که این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه هماکنون از چین هم پیشی گرفته است.

بنا بر اعلام این سازمان، این آمار تنها به روزنامهنگارانی که تا روز دوشنبه یکم فوریه (۱۲ بهمن) در زندان بودهاند اشاره دارد و شامل بیش از ۵۰ روزنامهنگاری که در ماههای گذشته دستگیر و با ضمانت آزاد شدهاند نمیشود.

در بیانیهای که فدراسیون بینالمللی روزنامهنگاران پس از نشست مشترک این سه سازمان در مقر اتحادیه اروپا منتشر ساخت آمده است که از زمان آغاز اعتراضات مخالفان دولت در ایران در خردادماه، «نقض حقوق بشر در ایران که مدتهاست وجود داشته از جمله محدودیت در زمینه آزادی بیان و آزادی تجمعات» تشدید شده است.

به گفته دبیرکل فدراسیون روزنامهنگاران، «اگر ایران میخواهد به انزوای خود پایان دهد، لازم است که درها را به روی گفتوگو و نقد باز کند و به ایرانیان معترض اجازه دهد که حرف بزنند.»

از روز عاشورا در اوایل دیماه که به صحنه «شدیدترین مواجهه نیروهای امنیتی و دولتی با معترضان» تبدیل شد، موج تازهای از دستگیریها در ایران آغاز شده که با نزدیک شدن به روز ۲۲ بهمن، سالگرد انقلاب سال ۵۷، بر شدت آن افزوده شده است.

پیشتر اغلب تحلیلگران امور ایران هدف از این دستگیریها و برگزاری دادگاههای نمایشی در ایران را ترساندن مردم مخالف دولت و جلوگیری از شرکت آنها در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن عنوان کردهاند که بنا بر سنت سالانه برای بزرگداشت پیروزی انقلاب سال ۵۷ برگزار میشود.

از هشت ماه پیش که موج اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و سیاستهای دولت جمهوری اسلامی در تهران و دیگر شهرها به راه افتاد، مخالفان حکومت که از برگزاری هر گونه تجمع اعتراضی محروم بودهاند مناسبتهای مختلف همچون ۱۶ آذر، روز قدس و روز عاشورا را به نفع خود مصادره کردهاند.
تاريخ مطلب: شانزدهم بهمن ۱۳۸۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر