۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

خبرگزاری فرانسه از قول شاهدان عینی : عدهای در میدان صادقیه مجروح شدهاند


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تهران راهپیمایی سالگرد انقلاب از ساعت ۳۰ / ۹ صبح روز پنحشنبه از مسیرهای هفتگانه به سوی میدان آزادی آغاز شده است.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع مخالفان رژیم گزارش داده، هزاران نفر از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی ساعتی پیش از آغاز رسمی راهپیمایی، در خیابانهای منتهی به خیابان آزادی و میدان آزادی تجمع کرده بودند. بنابر گزارشها فلکه دوم میدان صادقیه یکی از مراکز اصلی این تجمع بوده است. مهدی کروبی پیشتر اعلام کرده بود راهپیمایی خود به سوی میدان آزادی را از همین محل آغاز میکند.

درگیری در تهران و اصفهان

برخی خبرهای رسیده از تهران حاکی از درگیری مردم با نیروهای انتظامی در فلکه صادقیه است. همچنین گزارش شده که در شمال شرقی میدان آزادی جمعیت زیادی گرد آمده و شعارهای ضد دولتی سر میدهند. برخی گزارشها حاکی از تنش در میدان انقلاب و شلیک گاز اشکاور از سوی نیروهای انتظامی است.

گزارشها از تهران حاکی است که مهدی کروبی در فلکه صادقیه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجبور به ترک محل شده است. علی کروبی یکی از فرزندان کروبی نیز بازداشت شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدین عینی نوشته است که پلیس به سمت معترضان در میدان صاقیه گلولههای رنگ شلیک میکند. شلیک این نوع گلوله با هدف دستگیری بعدی معترضان صورت میگیرد. شاهدان عینی همچنین به خبرگزاری فرانسه گفتهاند که عدهای در میدان صادقیه مجروح شدهاند.

در برخی شهرستانها مثل اصفهان در حاشیهی راهپیماییهای ۲۲ بهمن درگیری روی داده است. وبسایتهای حامیان جنبش سبز گزارش دادهاند در اصفهان نیروهای امنیت و انتظامی در حد فاصل پل آذر و سی و سه پل به مردم حمله کردند. گفته شده نیروهای انتظامی به سوی مردم تیراندازی نیز کردهاند.

پوشش خبری کنترلشده

کانالهای مختلف تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی بهطور زنده تصاویری از میدان آزادی، میدان انقلاب، و خیابان نواب نشان میدهد. تصاویر نشان داده شده تنها بر روی راهپیمایانی متمرکز است که عکسهایی از آیتالله خامنهای و محمود احمدینژاد در دست دارند.

نیروهای انتظامی و امنیتی ایران تهدید کردهاند که با تظاهرات غیرمجاز به شدت برخورد خواهند کرد. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و احزاب و گروههای اصلاحطلب مردم را به شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کردهاند. موسوی تاکید کرده بود حضور سبزها باید با نماد و هویت مستقل صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران حدود ۳۰۰ خبرنگار خارجی و ۸۰۰ خبرنگار داخلی مراسم ۲۲ بهمن امسال را پوشش خبری میدهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرش خبر داده که خبرنگاران خارجی تنها مجاز به پوشش خبری سخنرانی محمود احمدینژاد هستند. این خبرگزاری گفته است، دولت ایران آنها را از پوشش خبری رخدادهای خیابانهای تهران منع کرده و تنها مجازند سخنان احمدینژاد را گزارش کنند.

یکی از خبرنگارن خبرگزاری فرانسه که جزو خبرنگارانی است که اجازه یافتهاند بهصورت کنترلشده از میدان آزادی گزارش تهیه کنند، گزارش داده است که خیابانهای تهران تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی و انتظامی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر