۱۳۸۸ بهمن ۱۶, جمعه

بخشنامه لاریجانی درباره مرخصی زندانيان


رييس قوه قضاييه به مناسبت دهه فجر طي بخشنامهاي به واحدهاي قضايي و دادسراهاي سراسر كشور دستور اعطاي مرخصي به محكومين زنداني با شرايط خاص را با اخذ تامين مناسب تا پايان بهمن ماه صادر كرد.


خبرگزاری هرانا - حقوق زندانیان: رييس قوه قضاييه به مناسبت دهه فجر طي بخشنامهاي به واحدهاي قضايي و دادسراهاي سراسر كشور دستور اعطاي مرخصي به محكومين زنداني با شرايط خاص را با اخذ تامين مناسب تا پايان بهمن ماه صادر كرد.
متن کامل اين بخشنامه به شرح ذيل است:

با گراميداشت ايام ا... دهه مبارکه فجر به ميمنت اين ايام فرخنده و با توجه به آثار مثبت و سازنده مشارکت افراد در مجالس و محافل مذهبي دهه آخر ماه صفر و براي نيل به اهداف عالي در بازسازي اجتماعي و اخلاقي زندانيان و نيز برقراري روابط عاطفي بين زندانيان و فرزندان و ساير اعضاي خانواده آنان مقتضي است به محکومين زنداني با رعايت شرايط ذيل و اخذ تأمين مناسب تا پايان بهمنماه مرخصي داده شود.

الف) زندانيان محکوم به حبس:
1- محکومين به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس
2- محکومين به حبس بيش از 10 سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس
3- محکومين به حبس از 5 تا 10 سال به شرط تحمل حداقل يک سال حبس
4- محکومين به حبس کمتر از 5 سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس
ب) زندانياني که صرفاً به دليل عجز از پرداخت جزاي نقدي در حبس به سر ميبرند:
1- محکومين به جزاي نقدي که مقدار باقي مانده آن بيش از سي ميليون ريال باشد به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس
2-محکومين به جزاي نقدي که مقدار باقي مانده آن کمتر از سي ميليون ريال باشد به شرط تحمل حداقل يک ماه حبس
تبصره: محکومين به جزاي نقدي که مقدار باقي مانده آن کمتر از ده ميليون ريال باشد به شرط تحمل حداقل پنج ماه حبس، مرخصي منتهي به آزادي اعطاء شود.
ج ) محکومين جرايم غيرعمدي، محکومين مالي و يا بيماران صعبالعلاج و لاعلاج( به تشخيص پزشکي قانوني يا پزشک معتمد):

زندانياني که به لحاظ عجز از پرداخت ديه در جرايم غير عمد بازداشت هستند و همچنين دارندگان محکوميتهاي مالي، صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصي موضوع اين بخشنامه برخوردار خواهند بود.

تبصره: مرتکبين جرايم ذيل از شمول اين بخشنامه مستثني خواهند بود.

سرقت مسلحانه، سرقت عادي داراي بيش از سه سابقه، اقدام عليه امنيت کشور، داير کردن مراکز فساد و فحشا، تجاوز به عنف، آدمربايي، اخلال در نظام اقتصادي، جرائم باندي و عمده مواد مخدر ( ترياک و ملحقات آن بيش از 100 کيلو، هروئين و ملحقات آن بيش از يک کيلو) محکومين به قصاص و اعدام و حدود شرعي و ساير محکوماني که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونهاي بوده که بنا به نظر دادستان يا قاضي ناظر زندان يا رئيس زندان يا شوراي طبقهبندي شايستگي برخورداري از مرخصيها را ندارند.

دادستانهاي سراسر کشور ملزم به اجراي اين بخشنامه بوده و علاوه بر آنها شوراي طبقهبندي زندانها نيز ميتوانند در اجراي تبصره 2 ماده 124 آييننامه اجرايي سازمان زندانها به واجدين شرايط مرخصي اعطاء نمايند.

http://www.hra-news.org/news/12671.aspx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر