۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

پترایوس نسبت به پيامدهای حمله احتمالی به ايران هشدار داد


ژنرال ديويد پترايوس، فرمانده نظامی آمريکا در مناطق خاورميانه و آسيای ميانه،

۱۳۸۸/۱۱/۱۵

در حالی که يک مقام اسرائيل، از احتمال استفاده از گزينه نظامی برای توقف برنامه هسته ای سخن گفته است، ژنرال ديويد پترايوس می گوید: پيامد ناخواسته حملۀ احتمالی به ايران، دامن زدن به احساسات ملی ايرانيان بوده و به سود دولت ایران خواهد بود.

موشه يالون؛ وزير امور استراتژيک اسرائيل، روز چهار شنبه گفت: « شايد طرح دولت ايران [برای توليد بمب هسته ای] با طريق تغيير رژيم متوقف شود و اگر گزينۀ ديگری در ميان نباشد، بايد با استفاده از نيروی نظامی، جلوی توانائی های آن برای توليد سلاح هسته ای را سد کرد.»

موشه يالون که در يک کنفرانس امنيتی در شهر «هرتزليا» واقع در شمال اسرائيل سخن می گفت، افزود: « بسيار مهم است به رژيم تندرو در ايران تفهيم شود که تمام گزينه ها [برای مقابله با برنامه های اتمی آن] هم چنان گشوده است و ناديده گرفتن خواست های جامعۀ جهانی احتمالا با اشک های تلخ همراه خواهد بود.»

وزير امور استراتژيک اسرائيل هم چنين از جامعۀ جهانی خواست تا در برابر بلند پروازی های اتمی دولت ايران، تحريم های هرچه سخت تر را عليه جمهوری اسلامی اعمال کنند.

وی افزود: بسيار مهم است که دولت ايران درک کند که رهبران جامعۀ جهانی [برای روياروئی با ايران] تا آن جائی مصمم اند که حتی به قيمت پرداخت هزينه های اقتصادی و يا نظامی، اين مسئله را در صدر اولويت های خود قرار داده اند.

سخنان موشه يالون برای استفاده از نيروی نظامی جهت بازداشتن ايران از دست يابی احتمالی به سلاح هسته ای، سخن تازه ای نيست و خبرگزاری فرانسه می نويسد که با اين حال، هم آمريکا و هم اسرائيل، بارها گفته اند که در صورت شکست تلاش های ديپلماتيک، گزينۀ استفاده از نيروی نظامی را از نظر دور نخواهند داشت.

اسرائيل پيش از اين، در يک مورد مشابه، به حملۀ هوائی مبادرت ورزيده است و آن به هنگامی بود که در سال ۱۹۸۱ در زمان نخست وزيری "مناخيم بگين"، با بمباران تاسيسات «اوسيراک» عراق، توانائی صدام حسين؛ رئيس جمهور پيشين آن کشور را برای توليد بمب اتمی، به ميزانی کاهش داد که وی هرگز به باز سازی آن تاسيسات موفق نشد.

هم زمان با سخنان وزير اسرائيلی، ژنرال ديويد پترايوس؛ فرمانده نظامی آمريکا در مناطق خاور ميانه و آسيای ميانه، گفت که حملۀ نظامی عليه ايران، می تواند پيآمدهای نا خواسته ای در دامن زدن به احساسات ملی گرایانه ايرانيان داشته باشد و به سود دولت تندرو تهران بينجامد.

ژنرال پتريوس گفت: « يک حملۀ احتمالی، می تواند گرايش های ملی گرايانه را دامن بزند. تاريخ در ساير کشورها گواهی می دهد که رژيم های استبدادی، حوادثی را به وجود می آورند که احساسات ملی را شعله ور می کنند.»

مقام های آمريکائی و از آن جمله رابرت گيتس؛ وزير دفاع، بارها هشدار داده اند که هرگونه يورش نظامی به ايران، موجب توقف جمهوری اسلامی از پي گيری توليد سلاح های هسته ای نخواهد شد و اين برنامه را تنها به تاخير خواهد انداخت. ديدگاهی که ژنرال پتريوس نيز با آن موافق است.

اسرائيل و ايالات متحده و هم چنين کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در پوشش فعاليت قانونی برای استفادۀ صلح آميز از انرژی هسته ای، برنامه های پنهانی تسليحات اتمی را دنبال می کند، اتهامی که دولت ايران همواره آن را رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر