۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

«بانک مرکزی و شرکتهای وابسته به سپاه، هدف تازه تحریمها»

به گفته دیپلماتهای غربی، ایالات متحده به همراه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان امیدوارند که در دور جدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی بانک مرکزی ایران و شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران را هدف قرار دهند.

قدرتهای غربی معتقدند بانک مرکزی ایران در سرمایهگذاری برای صنایع هستهای و موشکی کشور و دور زدن تحریمهای کنونی نقش کلیدی دارد.








خبرگزاری رویترز روز سهشنبه از قول این دیپلماتها که نخواستهاند نامشان فاش شود گفت که وزارت خارجه آمریکا پیشنهاداتی را برای تحریمهای تازه علیه جمهوری اسلامی به مقامات سه وزارت خارجه در لندن، پاریس و برلین ارائه کرده است.
رویترز میگوید در میان این پیشنهادات به حوزههایی کلی برای تحریمهای تازه و همین طور بسط تحریمهای گذشته مانند منع سفرهای خارجی برای مقامات ایرانی و مسدود کردن اموال شرکتهای ایرانی اشاره شده است.

این خبرگزاری همچنین میگوید که چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در مورد تحریمها با هدف سپاه پاسداران ایران «توافق کامل دارند»، و در صدد آن هستند که اعضای کلیدی سپاه و شرکتهای تحت کنترل آن را هدف قرار دهند.

به گفته این خبرگزاری، مقامات چهار کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان «احتمالا در دو سه روز آینده» درباره پیشنهاداتی که برای تحریم تهران به روسیه و چین ارائه میکنند به گفتوگو خواهند نشست.

قدرتهای غربی خواهان اعمال چهارمین دور از تحریمهای سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی به دلیل سر باز زدن تهران از تعلیق غنیسازی اورانیوم هستند.

آمریکا و متحدانش بر این عقیدهاند که جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هستهای است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و هدف خود را تنها استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای عنوان کرده است.

رویترز به نقل از دیپلماتها میگوید آمریکا و دیگر کشورهای غربی امیدوارند تا پایان ماه جاری میلادی در جمع شش کشور ۵+۱ به توافق برسند.

این امید نیز هست که این توافق سپس در قالب پیشنویس قطعنامهای «تا پیش از پایان ماه مارس» در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شود.

خبرگزاری رویترز از قول این دیپلماتهای ناشناس میگوید بخش انرژی در ایران نیز ممکن است هدف تحریمهای تازه قرار گیرد، گرچه این دیپلماتها در حمایت روسیه و چین از این اقدام ابراز تردید کردهاند.

هر دو کشور روسیه و چین منافع اقتصادی فراوانی در ایران دارند و به سرمایهگذاری گسترده در ایران بهویژه در بخش انرژی از جمله نفت و گاز دست زدهاند.

به گفته این دیپلماتها، آمریکا و بریتانیا با تاکید و تمایل فرانسه بر تحریم بخش انرژی در ایران مسئلهای ندارند، اما ترجیح میدهند ابتدا حمایت روسیه و چین را جلب کنند.

خبرگزاری رویترز میگوید قدرتهای غربی به این نتیجه رسیدهاند که وادار ساختن شورای امنیت سازمان ملل به حمایت از تحریم صنایع نفت و گاز ایران «به دلیل مقاومت روسیه و چین» غیرممکن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر