۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

واکنش کردهای عراق به محکوميت علی شيميايی به اعدام

علي حسن المجيد ملقب به «علي شيميايي» روز يکشنبه در دادگاه کيفري عراق به اعدام با چوبه دار محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور قربانيان و اوارگان دولت منطقه کردستان عراق ، محکوميت علي شيميايي به اعدام را در دادگاه کيفري عراق يک پيروزي براي همه عراقيها، جامعه بشري و به ويژه کردهاي عراق دانست.
اين مسئول دولت محلي منطقه کردستان عراق تاکيد کرد کارهايي که علي شيميايي انجام داد بدترين جناياتي است که در تاريخ عصر مدرن به ثبت رسيده است. وي تاکيد کرد مسئله حلبچه تنها به کردها مربوط نمي شود بلکه مربوط به همه عراقيها و همه جهان است.
مجيد حامد امين خاطر نشان کرد محکوم شدن علي شيميايي به اعدام با چوبه دار يک رويداد تاريخي است که نشان مي دهد عدالت به اجرا گذاشته شده است.
کاوه محمود، وزير فرهنگ منطقه خودگردان کردستان عراق نيز در واکنش به محکوميت علي شيميايي به اعدام تاکيد کرد سياست سرکوب براي هميشه به پايان رسيده است.
علي شيميايي که از نزديکان صدام ديکتاتور سابق عراق به شمار مي رفت، پيش از اين نيز به جرم سرکوب خونين کردهاي عراق در فاصله سالهاي هزار و نهصد و هشتاد و هفت تا هزار و نهصد و هشتاد و هشت و همچنين سرکوب جنبش اعتراض اميز شيعيان عراقي در سال هزار و نهصد و نود و يک به مرگ محکوم شده بود.
در سرکوب کردهاي عراقي توسط رژيم پيشين بعث عراق حدود يکصد و هشتاد هزار نفر کشته شدند.
همه متهمان اين پرونده به جرم دست داشتن در کشتار هزاران کرد عراقي در حلبچه در ماه مارس سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت محکوم شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر