۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

اتحادیه اروپا و ۱۲۱ تن از اعضای پارلمان اروپا نیز خواهان متوقف شدن اعدامها در ایران شدند


بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه ، ۱۲۱ نفر از اعضای پارلمان اروپا، با امضای بیانیه ای، ضمن حمایت از مخالفان در ایران، از شورای امنیت سازمان ملل، شورای اروپا و اتحادیه اروپا خواستند تا اقدامات فوری برای آزادی زندانیان سیاسی انجام بدهند و از سرکوب معترضین جلوگیری کنند.

همچنین اتحادیه اروپا طی یک بیانیه ای در تاریخ ۲۶ ژانویه به اعدامهای گسترده در ایران شدیدا اعتراض کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است که مجازات اعدام را بطور کامل ملغی کند. در این بیانیه آمده است: "اتحادیه اروپا قویا اعدام ۲۱ نفر در ایران (۱۰ نفر در تهران، ۹ نفر در یزد و ۲ نفر در اصفهان) در تاریخهای ۲۰ و ۲۱ ژانویه را محکوم میکند. اتحادیه اروپا کماکان مقامات ایران را فرا میخواند تا مجازات اعدام را بطور کامل ملغی کنند". این بیانیه با اشاره به اعدام نوجوانان در ایران ادامه میدهد: " مطلقا هیچ توجیهی از مقامات ایرانی برای استفاده از مجازات اعدام علیه نوجوانان قابل قبول نیست. اتحادیه اروپا همچنین اعدام ۹ نوجوان در سال ۲۰۰۸ را محکوم کرده و از جمهوری اسلامی میخواهد که فورا اعدام نوجوانان را ملغی کند. اتحادیه اروپا همچنین از جمهوری اسلامی میخواهد که با تصویب قوانینی عملا استانداردهای بین المللی حقوق بشر را رعایت کند.حداقل این استنداردها لغو مجازات اعدام است."

شایان ذکر است که این بیانیه به جز کلیه اعضای اتحادیه اروپا توسط کشورهای کاندید عضو اتحادیه شامل ترکیه، کرواسی، یوگسلاوی، مقدونیه، آلبانی و مونته نگرو و کشورهای ایسلند، لیتوانی و نروژ، اعضای حوزه اقتصادی اروپا و از جمله اوکراین و جمهوری مولداوی نیز امضا شده است.

کمیته بین المللی علیه اعدام ضمن تاکید بر ضرورت یک مقابله و اعتراض وسیع و موثر جهانی نسبت به اعدامها معتقد است که تنها صدور بیانیه از جانب اتحادیه اروپا کافی نمیباشد و اتحادیه اروپا میتواند و باید گامهای عملی جدی برای متوقف کردن اعدامها در ایران بردارد. کمیته بین المللی علیه اعدام اتحادیه اروپا و سایر دولتهای جهان را فرا میخواند تا در اعتراض به اعدامها در ایران فورا تمام سفارتخانه ها و کنسولگریهای جمهوری اسلامی را بسته و این دولت جنایتکار را از تمام مراجع و نهادهای بین المللی اخراج کرده خواهان محاکمه عاملین و آمرین جنایت علیه مردم ایران در دادگاههای بین المللی شوند.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۹ ژانویه ۲۰۱۰
farshadhoseini@gmail.com
MinaAhadi@aol.com

تلفن های تماس با ما:
فرشاد حسینی: ۰۰۳۱۶۸۱۲۸۵۱۸۴
مینا احدی: ۰۰۴۹۱۷۷۵۶۹۲۴۱۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر