۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

بی.بی.سی: حمله به تاسیسات اتمی رژیم منتفی نیست


خبرآنلاین: حمله نظامی به تاسیسات اتمی رژیم ایران کمی دور از ذهن به نظر می رسد، اما نمی توان برای همیشه آن را منتفی دانست.

سایت بی بی سی بخش انگلیسی در گزارشی نوشت، تازه ترین موضع گیری انتقاد آمیز آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به رژیم ایران نشانه دیگری از در راه بودن تحریم های جدید است. قطعنامه آژانس که در آن به ساخت یک تاسیاست غنی سازی مخفی دیگر رژیم ایران اعتراض و انتقاد شده است این بار مورد حمایت روسیه و چین واقع شد.

این محکومیت به این معنی نیست که آنها با دور جدید از اقدامات بین المللی علیه رژیم ایران نیز همراه خواهند شد . اما دست کم به این معنی خواهد بود که رژیم ایران دیگر نمی تواند روی حمایت دیپلماتیک این دو کشور حساب باز کند.

همچنین احتمالا نشان دهنده این است که روسیه دیگر به تقاضای رژیم ایران برای خرید سیستم ضد موشکی اس. 300 پاسخ مثبت نخواهد داد که این موضوع به خودی خود یک تحریم محسوب می شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که تا پایان سال میلادی کنونی درباره موضع رژیم ایران اعلام نظر و تصمیم گیری خواهد کرد.

اگر او در پی تحریم های بیشتر باشد قطعا برای همراه ساختن روسیه و چین در این زمینه تلاش خواهد کرد. اما اگر نتواند آن وقت چاره ای نخواهد داشت تا بر روی متحدان دیگرش در این زمینه یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه حساب کند مضاف بر اینکه امیدوار است بتواند همه اروپا و سایر بازیگران را در این راه با خود همراه سازد.


حقه غربی

تنها دو چیز می تواند چنین تحرکاتی را متوقف کند. اولی ، همراه شدن رژیم ایران با درخواست های امنیتی مبنی بر متوقف کردن غنی سازی اورانیوم است. چنین چیزی البته با توجه به سخنان محمود احمدی نژاد، رخ نخواهد داد. او تا کنون در این باره پافشاری زیادی از خود نشان داده و از این رو جدی فرض کردن سخنانش غیر واقعی نیست.

دومی اما ، توافق بر سر این طرح است که اورانیوم غنی شده با خلوص پایین رژیم ایران گرفته شود و برای تبدیل به سوخت هسته ای مورد نیاز برای رآکتور کوچک تحقیقاتی تهران که به منظور تولید ایزوتوپ های لازم برای درمان سرطان از آن استفاده می شود، به فرانسه یا روسیه ارسال شود.

برخی از رهبران رژیم ایران اما چنین طرحی را صرفا یک حقه و راهی برای خارج کردن این میزان اورانیوم از چنگ آنها می دانند و به آن اطمینان ندارند.


این بار هدف، نفت

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه مرحله تحریم را علیه رژیم ایران تصویب کرده است که تجارت هر آنچه مربوط به مسائل هسته ای است را شامل می شود مضاف بر اینکه محدودیت هایی نیز در خصوص سفر و فعالیت های مالی سازمان ها و اشخاص حقیقی ایرانی نیز در این زمینه وضع شده است.

اگر قرار به تحریم های جدیدی باشد، این بار هدف ، خصوصا با توجه به وابستگی رژیم ایران به واردات بنزین ومحصولات پالایشی ،تجارت نفت ایران خواهد بود و موضوع اصلی تحریم ها، بیمه تکمیلی است.

بیمه تکمیلی راهی است که توسط آن بیمه گران می توانند خود را در برابر هرگونه ضرر وزیانی محافظت کنند و این ایده سبب می شود تا شرکت ها از ارائه چنین خدماتی به محصولات تجاری ایران خودداری کنند و یا نسبت به آن بی میل و رغبت شوند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده در ویکی، فار و گاهلر، یک شرکت حقوقی بین المللی، محتوای این تحریم این است: " تحریم های دولت باراک اوباما می تواند تقریبا همه واردات و صادرات ایرانی را در بر بگیرد. بندهای مختلف این تحریم می تواند کالاها، خدمات، فن آوری، اطلاعات و یا هر گونه فعالیت های دیگری را که به واردات یا تولید بنزین پالایش شده در ایران ، مانند تاسیس ، نوسازی و تعمیر پالایشگاه ،کمک می کند در بر بگیرد"

با همه این احوال برخی از دولت ها تا همین حالا نیز از شرایط موجود راضی هستند چه اینکه آنها به خوبی می دانند که شواهد درستی مبنی بر تلاش رژیم ایران برای ساختن بمب اتمی در دست نیست و اظهارات ایرانی ها نیز موید این است که آنها کاری نخواهند کرد که چنین شواهدی به دست بیاید.

اما این ها اسرائیل را راضی نمی کند. با این همه باید زمان بگذرد تا دریافت که آیا تحریم های جدید نیز کارساز خواهند بود یا نه .

بنابراین، دست کم در کوتاه مدت ، حمله نظامی به تاسیسات اتمی رژیم ایران کمی دور از ذهن به نظر می رسد، اما نمی توان برای همیشه آن را منتفی دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر