۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

بازداشت های واقعی و شایعات غیر واقعی

رادیو فرانسه: بازداشت برخی فعالان دانشجویی و مدنی در تهران و شهرستان ها ادامه دارد. این در حالیست که خبر خروج مهدی کروبی و میر حسین موسوی از تهران تکذیب شد.

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی چهارشنبه شب، خبر خروج پدرش را از تهران تکذیب کرد وگفت دبیر کل حزب اعتماد ملی همچنان در تهران است و مسائل روز و مطالبات مردم را پیگیری میکند وی افزود "کسانی از مردم فرار میکننند که ظلم و جنایت کرده اند".

شب گذشته دو خبر بروی سایت های خبری قرار گرفت. اولین خبر حاکی از "فرار" مهدی کروبی و میر حسین موسوی به سوی شمال ایران بود. دومین خبر که ظاهراً در بولتن داخلی خبرگزاری ایرنا منتشر شده بود از "انتقال" این دو رهبر معترض به کلارآباد مازندران حکایت داشت که توسط مسئولان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات به منظور "حفاظت از جان" این دو شخصیت انجام شده است.

این شایعات در شرایطی جریان می یابد که حلقۀ محاصرۀ رهبران اپوزیسیون روز به روز تنگ تر می شود. خانوادۀ مهدی کروبی بارها از حالت "نیمه حبس" وی سخن گفته اند.احمد علم‌الهدي، امام جمعۀ مشهد، نیز روز چهارشنبه، "رهبران فتنه" را محارب با خدا نامید. در همین روز شماری از تظاهرکنندگان هوادار دولت به تحصن در مقابل دفتر میر حسین موسوی دست زدند و سرانجام گروهی که خود را " گردان استشهادیون شهاب ثاقب" نامیده است در قم اعلام موجودیت کرد وبه مقامات قضایی هفت روز فرصت داد تا "آتش این فتنه را بخوابانند"، در غیر اینصورت در هر مناسبتی "سران فتنه را به سزای اعمال ننگینشان" خواهند رساند.

این در حالیست که بیرون از دایرۀ تهدید و شایعه، بازداشت فعالان مدنی و دانشجویی ادامه دارد. مهدی عربشاهی و بهارۀ هدایت، از مسئولان دفتر تحکیم وحدت بازدا شت شده اند. بیست و پنج تن از فعالان دانشجویی در دانشگاههای مشهد، نه تن در بابل و شماری در دانشکاه علم و صنعت، دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه تهران روانۀ زندان شده اند.

فرماندۀ نیروی انتظامی تهران از بازداشت پانصد نفر در پی تظاهرات عاشورای تهران خبر داده است.

موج کم سابقۀ دستگیری ها و خشونت ها واکنش های منفی بسیاری را در محافل بین المللی برانگیخته است. دولت ایتالیا روز چهارشنبه خواست که سفرای ایران در بیست و هفت کشور عضو اتحادیۀ اروپا فراخوانده شوند و مراتب ناخرسندی و نگرانی این دولت ها به نمایندگان دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر